Dry needling

Wat is Dry Needling?

Dry needling wordt door de fysiotherapeut toegepast om diverse lichamelijke klachten te verhelpen. Er wordt met een speciale, dunne naald een triggerpoint aangeprikt. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat een spier snel en langdurig kan ontspannen.

Een triggerpoint is een spierknoop en kan zowel drukpijn als uitstralende pijn veroorzaken. Triggerpoints kunnen de volgende klachten geven: pijn/stijfheid in een spier, uitstralende pijn, krachtsvermindering in de spieren, tintelingen in arm of been en een bewegingsbeperking van een gewricht. Ze kunnen acuut ontstaan, door een verkeerde beweging of ongeval/blessure, maar ook chronisch door verkeerde houding of stress.

Voorafgaand aan de behandeling zal een onderzoek plaatsvinden. Hierdoor weet de fysiotherapeut precies waar de triggerpoints zich bevinden en waar hij zal gaan behandelen. Het doel van de behandeling is het uitschakelen van deze triggerpoints. Het is dus mogelijk dat er meerdere spieren behandeld zullen worden.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje in de huid is vrijwel pijnloos. Wanneer de naald de spierknoop aanprikt ontstaat er een kleine aanspanning in de spier (een krampgevoel). De behandelde spieren kunnen een korte tijd na behandeling vermoeid en zwaar aanvoelen.

Welke klachten kunnen met dry needling behandeld worden?

Onder andere:

• Achillespeesklachten
  • Artrose
  • Branderige pijn
  • Slijmbeursontsteking
  • Carpaal tunnel syndroom
  • Frozen shoulder
  • Groeipijn
  • Hielspoor
  • Spierkrampen
  • RSI
  • Springschenen
  • Tennisarm / golferselleboog

Dry needling wordt pas toegepast wanneer er een indicatie is volgens de fysiotherapeut. Bij de volgende condities wordt dry needling mogelijk afgeraden, overleg hiervoor met uw fysiotherapeut:

Zwangerschap, pacemaker, lokale en/of systeeminfecties, kort voor of na een gewrichtsoperatie, kunstmatige hartklep, verminderd afweersysteem, klierresectie/oedeem, tumor of een huid- of metaalallergie.

Mocht u twijfelen of er voor u extra risico’s aan verbonden zijn, overleg dit dan met de fysiotherapeut.

Dry needling valt onder een fysiotherapeutische behandeling en wordt vergoed indien je voor fysiotherapie verzekerd bent.